338- كيفيت نزول سوره‏ ها

ساخت وبلاگ

شواهد و قرائن فراوانى كه پيش رو داريم نشان مى‏دهد كه اكثريت قاطع سور قرآن يكباره و دفعتا نازل شده است؛ هر" بسمله" اى كه نازل مى‏شد سوره نوينى پايه‏گذارى مى‏كرد كه آيات نازله بعدى را در خود جاى مى‏داد.

ابن عباس مى‏گويد:

" هرگاه بسمله‏اى نازل مى‏شد، پيغمبر (ص) و اصحاب، متوجه پايان سوره قبلى و آغاز سوره ديگرى مى‏شدند[1]".

از امام ابو عبد الله صادق (ع) نقل است كه فرمود:

" صحابه، پايان سوره قبلى و شروع سوره بعدى را با نزول بسم الله الرحمن الرحيم در مى‏يافتند[2]".

همچنين آياتى از خود قرآن كه با تعبير" إنزال" (نزول دفعى و يكپارچه)، از يكپارچگى نزول سوره‏ها سخن گفته است، گواه اين مدّعا تواند بود:

1-" سُورَةٌ أَنْزَلْناها وَ فَرَضْناها وَ أَنْزَلْنا فِيها آياتٍ بَيِّناتٍ"[3].

2-" وَ إِذا ما أُنْزِلَتْ سُورَةٌ فَمِنْهُمْ مَنْ يَقُولُ أَيُّكُمْ زادَتْهُ هذِهِ إِيماناً"[4].

اين چنين نزولى، علاوه بر اين كه به طور قطع سوره‏هاى كوتاه را شامل مى‏شده، همچنين در مورد بعضى سوره‏هاى طولانى‏تر قرآن مانند انعام‏[5] و توبه‏[6] به طور حتم صادق بوده است.

شكل گيرى طبيعى آيات در درون سوره‏ها، تصريحى ويژه از جانب پيامبر (ص) نمى‏طلبيد؛ چه كاتبان خود فهميده بودند كه آيات نازله را بايد در سوره‏اى جاى دهند كه بسمله آن قبلا نازل شده بود. چنين ترتيبى كه" ترتيب طبيعى" نامگذارى شده‏[7]، اساسى‏ترين و گسترده‏ترين عامل تنظيم آيات در سوره‏هاست.

غير از" ترتيب طبيعى" عامل ديگرى نيز در نظم بخشيدن به آيات قرآنى دست داشته است و آن تصريح حضرت رسول (ص) دائر بر سازمان يافتن آيه يا آياتى بر ترتيبى بجز" ترتيب طبيعى" آنهاست كه طبعا در موارد اندكى اتفاق افتاده است. لازم به ذكر است كه اعتقاد به اين مسئله، در هر مورد، به وجود روايت و ثبوت آن محتاج است تا خروج از" ترتيب طبيعى" را اثبات كند. شايد روايات زير، نمايشگر وضعيت اخير باشد:

احمد بن حنبل از عثمان بن أبى عاص نقل مى‏كند:

" در محضر حضرت رسول (ص) نشسته بودم. در اين هنگام ديدم كه حضرتش ناگاه به جايى خيره شد، آنگاه چشمان خود را فروانداخت و گفت: جبرئيل به نزد من آمد و دستور داد تا آيه‏ «إِنَّ اللَّهَ يَأْمُرُ بِالْعَدْلِ وَ الْإِحْسانِ وَ إِيتاءِ ذِي الْقُرْبى‏»[8] را در سوره نحل ميان آيه شهادت (گواهى‏[9]) و آيه عهد (پيمان‏[10]) قرار دهم‏[11]".

باز در اين باره روايت است كه:

" آخرين آيه نازله‏" وَ اتَّقُوا يَوْماً تُرْجَعُونَ فِيهِ إِلَى اللَّهِ"[12] است كه بنا بر اشاره جبرئيل در سوره بقره ميان آيات ربا[13] و دين‏[14] جاى گرفته است‏[15]".

از ابن عباس و سدّى حديث است كه پيامبر اكرم (ص) فرمود:

" آيه‏ «وَ اتَّقُوا يَوْماً تُرْجَعُونَ فِيهِ إِلَى اللَّهِ» آخرين آيه نازله است كه جبرئيل به من دستور داد تا آن را در رأس آيه 280 سوره بقره قرار دهم‏[16]".

ابن عباس مى‏گويد:

" طى دوران رسالت، سوره‏هاى متعددى بر پيغمبر (ص) فرودآمد. هرگاه آياتى از قرآن نازل مى‏گشت، حضرتش كاتبان وحى را فرا مى‏خواند و آنان را مأمور مى‏ساخت كه آيات را در ضمن سوره‏اى جاى دهند كه فلان مطالب در آن مذكور آمده است‏[17]." با اين توصيف، مشخص خواهد شد كه مراد از مرتب شدن مصحف امام على (ع) بر حسب ترتيب نزول همانا تنظيم آن طبق ترتيب نازل شدن سوره‏هاست.[18] بنابراين ديگر سخن عكرمه كه:

" اگر انسيان و جنيان دور هم جمع آيند تا قرآن را بر حسب نزول مرتب كنند، از اين كار عاجز خواهند ماند[19]" وجه درستى ندارد، زيرا قاعدتا چنين كارى براى آنان كه از معاصرت پيامبر (ص) بهره برده و از نزول تدريجى يك‏يك آيه‏ها آگاه شده‏اند، آسان و ممكن بوده است.[20]



[1] ( 1) اليعقوبى، تاريخ اليعقوبى( دار صادر- بيروت- بدون تاريخ) ج 2، ص 34.

[2] ( 2) بحار الانوار، ج 92، ص 236.

[3] ( 3) نور/ 1.

[4] ( 4) توبه/ 124.

[5] ( 5) الاتقان فى علوم القرآن، ج 1، ص 37 و نيز سيد على كمالى دزفولى، شناخت قرآن( انتشارات فجر- تهران 1364 ه. ش) ص 294.

[6] ( 6) حقائق هامة حول القرآن الكريم، ص 142.

[7] ( 1) التمهيد فى علوم القرآن، ج 1 ص 212.

[8] ( 2) نحل/ 90.

[9] ( 3)" و يوم نبعث فى كل امة شهيدا عليهم من انفسهم و جئنا بك شهيدا على هؤلاء."

[10] ( 4)" و أوفوا بعهد الله اذا عاهدتم و لا تنقضوا الايمان بعد توكيدها".

[11] ( 5) التمهيد فى علوم القرآن، ج 1 ص 213.

[12] ( 6) بقره/ 281.

[13] ( 7)" ... و ذروا ما بقى من الربا ان كنتم مؤمنين. فان لم تفعلوا فأذنوا بحرب من الله و رسوله ... و أن تصدّقوا خير لكم ان كنتم تعلمون". بقره/ 280- 277.

[14] ( 8)" يا ايها الذين آمنوا اذا تداينتم بدين الى اجل مسمّى فاكتبوه".

[15] ( 9) التمهيد فى علوم القرآن، ج 1 ص 213.

[16] ( 10) مجمع البيان فى تفسير القرآن، ج 2 ص 676.

[17] ( 1) تاريخ اليعقوبى، ج 2 ص 43.

[18] ( 2) حقائق هامة حول القرآن الكريم، ص 144.

[19] ( 3) الاتقان فى علوم القرآن، ج 1 ص 58.

[20] فقهى زاده، عبد الهادى، پژوهشى در نظم قرآن، 1جلد، جهاد دانشگاهى - تهران، چاپ: اول، 1374.صص 54 الی 56

+ نوشته شده در  یکشنبه پانزدهم مرداد ۱۳۹۶ساعت 1:22  توسط دکتر نقی سنائی  | 
وبلاگ شخصی دکتر نقی سنائی - علمی فرهنگی ...
ما را در سایت وبلاگ شخصی دکتر نقی سنائی - علمی فرهنگی دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : 4drsanaei4 بازدید : 174 تاريخ : پنجشنبه 19 مرداد 1396 ساعت: 9:52