قرآن كريم در يك نگاه كلى، آيات الهى را به دو گونه اساسى تقسيم مىكند: زبانى (شفاهى) و غير زبانى (طبيعى)" وحى كه شكل برجسته ارتباط زبانى ميان خدا و انسان است تنها جزيى از يك دسته نمودهاى كلى است كه مجموع آنها در ذيل مفهوم وسيعتر ارتباط خدا، انسان واقع مىشوند[1]" و" از اين جهت كه ادراكى و تصورى(Concentual) است دقيقتر از نوع ديگر است (زيرا) اراده الهى را به صورتى انفصالى و شمرده شمرده نمايش مىدهد[2]".
اكنون آنچه در اينجا مطرح است، بحثى است كه در ميان دانشمندان علوم قرآنى بر سر چگونگى پيوند يافتن آيات و حياتى در گرفته است كه آيا چينش فعلى آنها، محصول عمل و ديدگاه صحابه است يا در كار تنظيمشان تنها دستى از وحى و توقيف، نقش آفرين بوده و غيرى در آن دخالتى نداشته است؟
در پاسخ به اين پرسش- كه از طرفى با مبحث عدم تحريف قرآن در ارتباط است- نخست به كيفيت نزول سور نظرى مىافكنيم، سپس دلايل خود را مبنى بر توقيفى بودن ترتيب آيات، متذكر مىشويم. آنگاه به تحليل و تفسير معانى آياتى خواهيم نشست كه در ارتباط با موضوع چگونگى ترتيب آيات، جلوهاى روشن دارند.
بطور كلى از دو نظرگاه مىتوان نظم آيات را مورد بررسى قرار داد:
1- نظم كلمات قرآنى در قالب آيات.
2- نظم آيات در ضمن سورهها.
به عقيده تمامى فرقههاى اسلامى، نظم گرفتن الفاظ و كلمات در عبارات قرآنى قطعا بر طبق وحى آسمانى صورت گرفته و هيچ دستى از بشر اندك دخل و تصرفى در آن نداشته است. در اين مسئله بحثى نيست اما مطلب اساسى چگونگى چينش آيات در قالب سورههاست كه عنوان بحث فعلى را نيز به خود اختصاص داده است.[3]
[1] ( 1) توشيهوكو ايزوتسو، ارتباط غير زبانى ميان خدا و انسان، ترجمه احمد آرام( انتشارات بعثت- تهران- بدون تاريخ) ص 10.
[2] ( 2) همان مأخذ، ص 15.
[3] فقهى زاده، عبد الهادى، پژوهشى در نظم قرآن، 1جلد، جهاد دانشگاهى - تهران، چاپ: اول، 1374. صص53 الی 54
وبلاگ شخصی دکتر نقی سنائی - علمی فرهنگی ...
ما را در سایت وبلاگ شخصی دکتر نقی سنائی - علمی فرهنگی دنبال می کنید
برچسب : نویسنده : 4drsanaei4 بازدید : 153 تاريخ : پنجشنبه 19 مرداد 1396 ساعت: 9:52